torsdag 24 november 2011

Förlossningsberättelse Tim


Vaknade fredagen den 22 april (långfredagen) vid halv åtta tiden på morgonen med en konstig känsla i magen. Gick på toa och då lossnade ”slemproppen”. Hade värkar från och till hela dagen (precis som då jag var på G med Theo, så jag kände igen det). Provade de mesta under dagen som promenader, damsuga osv. Men inga stora framsteg. Var bjudna hem till mamma på kvällen på grillat. Vi bestämde under dagen att Theo skulle sova kvar ifall eller vi var säkra på att de skulle dra igång under natten… Vid 19 tiden på kvällen blev de mer kraft i värkarna men inget som inte gick att andas igenom och vi kunde ändå njuta av maten ;) vid 22 tiden åkte vi hem och Theo blev kvar hos mamma – TUR! Vi gick och la oss och jag fick faktiskt sovit fram till 2.30 då blir värkarna allt kraftigare och kommer ganska så tätt.

Jag väcker Tommas och vi går ner och klockar värkarna och ställer fram väskorna och de som ska med till BB. Jag ringer förlossningen ganska så omgående då de är tätt mellan och andra barnet. Hon frågar tiden på värkarna och hur kraftiga dem är och hur de var med första barnet. Jag berättar då att de är 5-7 min mellan och med Theo var jag öppen 6 cm då vi kom in… Hon tyckte absolut att vi skulle komma direkt. Hade inte någon vattenavgång (inte med Theo heller), så man var lite nervös för att de skulle bli i bilen. Men nej, resan gick bra. Vi var inne på förlossningen 4.30 och får direkt ett rum. Är i övrigt fullt på stället. Kopplas till ctg och dem ser att de är starka värkar och dem kollar direkt hur öppen jag är och de visar sig vara 8 cm =) De kollar även mitt blodtryck då jag haft högt under graviditeten. Ligger högt nu med så jag får en kanyl i ena handen, hon gör de väldigt konstigt så blodet forsar…. Men tillslut får hon den på plats. Liggandes på rygg med lustgasen i ena handen och håller Tommas hand med den andra så funkar det bra. Under hela förloppet tar de regelbundna blodtryckskoller… (jobbigt då man har värkar och den maskinen trycker ihop armen så de känns som den ska spricka hela tiden). Ändrar läge för att se om de kan få lite mera fart och står då på knä och hänger över sängen, men tar då ett blodtryck som visar sig vara farligt högt 200/110, så tillbaka i ryggläge och första dosen i handen som då ska hålla ner blodtrycket. Jag ber dem ta hål på fosterhinnan och de gör dem med en gång.

Har övervakning hela tiden på grund av mitt blodtryck och dem har kontakt med läkare. Ligger ofta runt 160/100 då dem kollar. Ca 5.30 är de 3-4 minuter mellan värkarna, närmar sig personalbyte klockan är 6.30 så två nya kommer in och de informeras och pratar en massa. Börjar nu få krystkänsla och ber att få trycka på. De ger samtidigt en dos till i handen för trycket. Så med fyra i personal inne på rummet är det bara att trycka på och efter ett par krystvärkar kommer en gosse ut. Eftersom de gick ganska så fort på slutet så han barnmorskan precis ta på sig skyddskläder och vara med. Hon tog emot barnet och ganska mycket vatten kom ut efter barnet så hon han precis undan från att bli väldigt våt. Så mitt i detta personalbyte föddes vår prins, (dem två första vill ju stanna och se vad de blev)! Våran Tim född påskafton 23 april kl 06.53, 4200 gram och 52 cm lång. Han hade navelsträngen ett varv runt halsen men så fort den var borta så skrek han så fint ;) En riktig liten påskgubbe och alla är vi nöjda då de gick fantastiskt bra och med stöttningen från Tommas men även från personalen så kunde de inte bli bättre.

Tommas fixade med väga och mäta och ta på kläder efteråt, sedan ville Tim gärna snutta med en gång (precis som sin bror). Tim hade lite hög temp på första kollen men tempades sedan om och då var de bra. Fick goda mackor och de satt fint efter en natts arbete! ;) Som jag då skrev innan så var de fullt på förlossningen och likaså både BB och EVA avdelningen. Så vi fick vänta länge på förlossningsrummet. Segt att sitta inne i en hård säng och bara vänta. Ingen vet något… som tur var fick jag in mat ;) Inte förrän vid 15 eller strax därefter kom vi in på ett rum på BB avdelningen. Hamnade ju där eftersom de skulle kolla blodtrycket tre gånger om dagen i två dagar. Så dem hade fått skicka hem folk för att få in oss som väntade med våra små på förlossningen. Sedan två dygn senare åkte vi hem med våran lillprins till en stolt storebror.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kommentera med ditt google konto eller med namn/webbadress


Jag gillar trevliga kommentarer, vad bra att du ger mig en