måndag 14 september 2009

BF+6, 11/9


Kom äntligen vårt troll till världen..=)

Vaknade med värkar ca 04 på torsdag morgon (10/9) kom med 15 min mellanrum...avtog vid 8. Då blev de oregelbundet och ibland tätare ibland glesare. Höll på hela dagen - vi åkte till Näl för koll på dagen. Först till labbet och lämnade blodprov - dem var bra... sedan var vi på antenatalen och kollade CTG, och blodtryck... gjorde gyn undersökning (fortfarande bara öppen 3 cm - samma som veckan innan). åkte sedan hem. Då allt var bra och vi kunde bara fortsätta vänta.
Tog vägen om torp - Tommas skulle lämna in sin telefon på lagning... hade då något tätare och mer regelbunda värkar igen..klockan var då ca 17.
Värkarna börjar nu kännas mer i ryggen - innan var de mer bara menssmärta... andas igenom gem... åker till mamma vid 19... ska vara sällskap då min syster kokar kräftor. Nu är värkarna mer regelbundna och gör någor ondare...
Vid 20 tiden kommer min bror och hans tjej hem... - har nu 3-4 värkar på 10 minuter...(mina syskon lite oroliga - medans jag andas och är lugn)
Mamma kommer hem vid 20.30... Nu gör de ännu ondare... och får koncentrera mig lite mer på att andas...stå och trampa på stället (kändes kanon).

ca 22 åker vi hem till oss igen..nu ökar de ytterligare i styrka...smärta i rygg och ner mot ljumskarna...fixar fortfarande att andas igenom dem bra och lugnt... ringer till förlossningen ca 23... har då värkar med 3-4 min emellan... Väljer att vänta ytterligare en stund hemma... eller snarare en och en halv timme... inger till förlossningen 00.10 igen. (11/9) Åker då in. Är inne på Näl ca 01.15. Träffar där Åsa - super bra hjälp fcik vi av henne genom hela förlossningen! Tack!
01.30 kopplas jag till CTG... jobbig tid där... då jag ville stå. Lättare att jobba med smärtan då!
02.15... Åsa kollar... öppen 7 cm!
Hinner få lavemang... PRECIS! Vattnetavgång 02.45, tänkte bada... men de sket sig (blev kortvarigt)... var bättre att ta plats på förlossnings stolen 03.30. Lustgas och andas var kanon... funkade super bra för mig. först liggandes... sedan stående på knä lutande över sänggaveln...(snacka om att de skyndade på de ytterligare...) Sedan tillbaka... då var de dags att kolla om jag fick krysta... och japp de var dags...öppen fullt... och kraftiga fina värkar... så nu grabbades de tag i handagen.. och trycka på... 04.48 föds vårt mirakel... trollungen Theo!

3765 gram och 51 lång!

Super upplevelse, och allt gick så bra!. Världens lyckligaste!

6 kommentarer:

  1. Lät som en bra och smidig förlossning : ) om man jämför med min jag hade :P

    SvaraRadera
  2. Så roligt=) gott att allt flöt på =) sedan var det en väldigt söt son ni har fått =)
    Grattis till er båda

    SvaraRadera
  3. Gud sååå SÖT han är! Grattis igen! Lyacka till! Å jag röstade rätt! hihihiii

    SvaraRadera
  4. Kikar in från septembertråden. Vilken fin liten kille ni har fått! Grattis! /Elin

    SvaraRadera
  5. Grattis igen! Underbart söt bebis :D

    SvaraRadera
  6. Många många grattis igen vännen!! Är så himla glad för er skull!! :)
    Kramisar!!

    SvaraRadera

Kommentera med ditt google konto eller med namn/webbadress


Jag gillar trevliga kommentarer, vad bra att du ger mig en